Extraits du post original de Michael Fitch.
One, there are other costs to piracy than just lost sales. For example, with TQ, the game was pirated and released on the nets before it hit stores. It was a fairly quick-and-dirty crack job, and in fact, it missed a lot of the copy-protection that was in the game. One of the copy-protection routines was keyed off the quest system, for example. You could start the game just fine, but when the quest triggered, it would do a security check, and dump you out if you had a pirated copy. There was another one in the streaming routine. So, it's a couple of days before release, and I start seeing people on the forums complaining about how buggy the game is, how it crashes all the time. A lot of people are talking about how it crashes right when you come out of the first cave. Yeah, that's right. There was a security check there.
traduction rapide: si le jeu est piraté, il va y avoir des plantages.
Suis-je le seul à trouver cette approche de la protection anti-copie incroyablement stupide? Comment le pirate est-il supposé savoir que c'est son crack qui cause ça? Il n'y a pas de panneau "Vilain, tu as Haxploit" qui apparaît, ou de truc du genre. En apparence, rien ne le distingue d'un bug classique.
Ca s'appelle tendre le bâton pour se faire battre, alors qu'il vienne se plaindre ensuite...
Two, the numbers on piracy are really astonishing. The research I've seen pegs the piracy rate at between 70-85% on PC in the US, 90%+ in Europe, off the charts in Asia. I didn't believe it at first. It seemed way too high. Then I saw that Bioshock was selling 5 to 1 on console vs. PC. And Call of Duty 4 was selling 10 to 1. These are hardcore games, shooters, classic PC audience stuff. Given the difference in install base, I can't believe that there's that big of a difference in who played these games, but I guess there can be in who actually payed for them.
Blablabla. Il ne mentionne pas la polémique de la protection anti-copie de Bioshock PC (perso c'est ce qui m'a refroidi les premières semaines de sa sortie, et d'autres bons jeux sont sortis sur lesquels j'ai reporté mon envie de nouveautés), ni le fait que les shooters faits à la fois pour console et PC sont généralement trop faciles sur PC, grâce à un contrôle à la souris plus rapide et précis.
Which brings me to the audience. There's a lot of stupid people out there. Now, don't get me wrong, there's a lot of very savvy people out there, too, and there were some great folks in the TQ community who helped us out a lot. But, there's a lot of stupid people. Basic, basic stuff, like updating your drivers, or de-fragging your hard drive, or having antivirus so your machine isn't a teetering pile of rogue programs.
J'ai appris par l'expérience que se jeter sur la moindre update qui sorte était plus souvent une source de problèmes qu'autre chose. Quand j'ai une config qui fonctionne, je la garde jusqu'à ce qu'un jeu requière absolument une changement. If it ain't broke, don't fix it, comme disent les anglos. Donc, d'après MF, je suis quelqu'un de très stupide.
Bref, voilà quelqu'un de très fort pour se dédouaner d'une politique de protection anti-copie aux effets prévisibles dès le début, d'un jeu qui reste davantage buggé que la moyenne, et qui considère tout utilisateur osant se plaindre de l'aspect technique de leurs produit comme un pirate/imbécile...
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