MMORPG et discrimination homme/femme

Répondre
Partager Rechercher
le texte d'origine
Bon excusez-moi, je reprends un peu au départ, en répétant quelques idées que vous avez trouvées... excusez-moi

mais je pense que ca vaut le coup de regarder le résumé du texte d'origine (en VO sorry)

Citation :
This paper explores a unique new source of social valuation: a market for bodies. The internet hosts a number of large synthetic worlds which users can visit by piloting a computergenerated body, known as an avatar. Avatars can have an asset value, in that users can spend time to increase their skills; these asset values can be directly observed in online markets. Auction data for avatars from the synthetic fantasy world of EverQuest are used here to explore a number of questions, especially those involving the relative value of male and female avatars. In EverQuest, about 20 percent of the avatar population is female, and there are no sex-based differences in avatar capabilities.

Many avatars (about one-fourth to onefifth of the population) are cross-gendered, being piloted by a person of the opposite sex. Nonetheless, relations between avatars are gender-based, and include chivalry, dating, and sex. Female avatars tend to be concentrated in highly sexualized Human and Elven races, with very few being present among such aesthetically-challenged races as Ogres and Trolls. Hedonic analysis of the auction price data suggests that gender labels are a less important determinant of avatar values than the "level," a game-design metric that indicates the overall capabilities of the avatar. Thus, ability seems more important than sex in determining the value of a body. Nonetheless, among comparable avatars, females do sell at a significant price discount. The average avatar price is 333 dollar; the price discount for females is 40 to 55 dollar, depending on methods. The discount may stem from a number of causes, including discrimination in Earth society, the maleness of the EverQuest player base, or differences in well-being related to male and female courtship roles. We do know, however, that these differences cannot be caused by sex-based differences in the abilities of the body, since in the fantasy world of Norrath, there are none.



Juste trois questions / idées :

Q1 : C'est quoi cette histoire d'hedonic analysis?
Citation :
Hedonic techniques have attracted the interest of economists as a means of measuring values of nonmarket goods. By studying the market transactions of differentiated products such as automobiles and houses, implied values and corresponding demand schedules can be estimated for underlying characteristics such as automobile safety features, two-car garages, and air quality of residential neighborhoods. The subject of this paper is farmland and estimating the values of characteristics such as soil productivity and erodibility.
EXAMINING THE USE OF NATIONAL DATABASES IN A HEDONIC ANALYSIS OF REGIONAL FARMLAND VALUES , By: Roka, Fritz M., Palmquist, Raymond B., American Journal of Agricultural Economics, 00029092, 1997, Vol. 79, Issue 5


Bon donc pas grand-chose d'extraordinaire : plus un bien est cher, plus il est désirable, et donc … et donc ben c'est tout…. Surtout que cette étude ne considère qu'un seul facteur : le sexe, alors que les études immobilières mettent en jeu divers facteurs (voisinage, sol, érosion) et permettent de les pondérer.

Donc l'hedonic analysis donne des pistes d'idées pas mal, du type analyse multicritères sexe + race + niveau + classe.. cela devrait donner des résultats plus riches (enfin sous réserve de taille de l'échantillon).

Par exemple le gain en valeur du perso vendu est-il proportionnel à l'effort pour le monter ? Si on compare au % de classe jouée, quelles sont les classes vendues / attractives ? Le papier semble en parler un peu (http://papers.ssrn.com/sol3/delivery...tractid=415043)

Toute la question brûlante du rapport entre l'économie virtuelle des MMORPG et l'économie réélle peut étre développée !




Q2 : On parle de marché…
Là à mon avis se contenter d'analyser un marché avec juste des prix moyens c'est short. Il faudrait au moins prendre le niveau de risque (écart-type des prix), et la liquidité (volume). Sur un marché étroit le prix ne signifie pas grand-chose.
En plus sur un marché de type enchères on doit aussi avoir les prix de départ et la vitesse des enchères.




Q3 : vous connaissez sans doute la typologie hcds de Bartle :
http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm je ne sais pas ce que ca vaut, mais c'est le texte le plus intéressant que j'ai lu sur les MUD. Il a l'avantage de poser le problème de manière plus fine. En gros il existe 4 types de choses que l'on cherche sur les MUD. Donc comme vous l'avez dit sur le thread, l'approche par le marché ne voudra pas dire grand-chose pour un joueur de type "hearts"...
Répondre

Connectés sur ce fil

 
1 connecté (0 membre et 1 invité) Afficher la liste détaillée des connectés